468x60 Ads

Thursday, March 21, 2013

Sakit Kronik sendi (B)


KENALI SAKIT SENDI



     Kita sering mendengar perkataan sakit sendi. Sakit ini biasanya berlaku pada kita semua tidak kira pada orang tua, muda dan kanak.kanak. Sakit sendi juga kita panggil sengal-sengal pada tulang dan otot. Sendi-sendi yang selalu terlibat adalah sendi pinggang, lutut dan tulang belakang. Penyakit ini memberi kesan terutamanya pada sendi-sendi di bahagian jari-jemari dan pergelangan tangan. Sendi-sendi lain yang turut terlibat adalah pada bahagian bahu dan kaki. Perawatan yang awal harus dimulakan untuk mengurangkan kecacatan. Sistem muskuloskeletal (menegakkan bentuk tubuh untuk pergerakkan badan) pada manusia terdiri dari tulang, otot dan persendian (dibantu oleh tendon, ligamen dan tulang rawan). Sistem ini memungkinkan anda untuk duduk, berdiri, berjalan atau melakukan kegiatan lainnya dalam kehidupan seharian. 

     Selain sebagai penunjang dan pembentuk tubuh, tulang juga berfungsi sebagai pelindung organ dalam. Tempat pertemuan 2 tulang adalah persendian, yang berperanan dalam mempertahankan kelenturan kerangka tubuh. Tanpa persendian, anda tidak mungkin boleh melakukan berbagai gerakan. Sedangkan yang berfungsi menarik tulang pada saat anda bergerak adalah otot, yang merupakan jaringan elastik yang kuat. arthritis, osteoarthritis, terseliuh dan tendinitis adalah jenis-jenis sakit sendi yang biasa kita jumpa.

i) Arthritis adalah berkenaan dengan sakit sendi tulang. Arthritis juga adalah keradangan pada sendi-sendi. Terdapat pelbagai jenis artritis. Golongan tua dan muda boleh mendapat artritis. Artiritis yang paling lazim ialah artritis reumatoid dan osteoarthritis. 

ii) Arthritis Reumatiod adalah penyakit yang memberi kesan terutamanya pada sendi-sendi di bahagian jari-jemari dan pergelangan tangan. Sendi-sendi lain yang turut terlibat adalah pada bahagian bahu, lutut dan kaki. Perawatan yang awal harus dimulakan untuk mengurangkan kecaccatan.

iii) Osteoartritis ialah keadaan di mana terdapat kemusnahan pada rawan yag menyelaputi sendi-sendi. Ia lebih biasa didapati pada usia yang lanjut dan pada mereka-mereka yang menegangkan sendi mereka, contohnya pada mereka-mereka yang bekerja keras dan mereka-meraka yang terlampau gemuk. Sendi-sendi yang selalu terlibat adalah sendi pinggang, lutut dan tulang belakang.
 

     Sendi-Sendi Yang lain Selalu Disebut adalah :
a) SENDI JARI-JARI TANGAN
b) SENDI JARI-JARI KAKI
c) SENDI BAHU & SIKU 



     Mereka yang berisiko mandaapat sakit sendi adalah:
a) seseorang yang mengidapi obesiti
b) Kesan penuaan pada seseorang
c) Para atlit 
d) Seseorang yang terlalu lasak
e) Seseorang yang sering mengangkat benda-benda berat
f) Seseorang yang mempunyai lemah otot   

     Tanda-Tanda Sakit Sendi adalah :
a) Rasa bengkak-bengkak pada badan
b) Sakit pada penyambungan sendi
c) Selalu mengalami lenguh-lenguh pada badan
d) Rasa otot dan urat tegang 
e) Bunyi dibahagian tulang-tulang 

     Kita harus lah mengenali tentang penyakit sendi supaya dapat dirawat dengan segera. Sebagai contah - Penyakit Osteoarthritis. Sakit ini berlaku apabila tulang rawan yang membentuk permukaan sendi menjadi haus. Apabila permukaan sendi haus, ia mendorong sendi menjadi bengkak dan kebas. Jika ini berlaku pada anda segeralah berjumpa doktor pakar. Kerana pencegahan peringkat awal boleh dilakukan sebaik sahaja kita mengenal pasti kesihatan diri

0 comments:

Post a Comment