468x60 Ads

Sunday, March 17, 2013

PEMINDAHAN ORGAN MANUSIA

PEMINDAHAN ORGAN MANUSIA

   
Saban tahun, bilangan pesakit yang menderita akibat penyakit kegagalan organ kian meningkat. Pada tahun 2001, seramai 7,837 pesakit buah pinggang di Malaysia menjalani rawatan dialisis dan jumlah ini telah meningkat kepada 22,932 pada tahun 2010. Peningkatan jumlah pesakit tersebut adalah lebih tiga kali ganda dalam tempohhanya sepuluh tahun dan peningkatan ini dijangka akan berterusan. Kebanyakan pesakit kegagalan fungsi buah pinggang ini sesuai untuk menjalani pembedahan. Pemindahan buah pinggang bagi menggantikan buah pinggang yang rosak. Selain pemindahan buah pinggang, Malaysia juga mempunyai kepakaran untuk menjalankan pemindahan hati, jantung, paru-paru dan tisu seperti kornea (atau selaput depan mata).
 

Walau bagaimanapun, halangan utama yang dihadapi oleh sistem kesihatan negara ini bagi membantu pesakit tersebut adalah jumlah penderma organ dan tisu yang amat rendah. Pada tahun 2010, hanya 38 orang rakyat Malaysia yang telah menderma organ/tisu selepas kematian yang mewakili hanya 1.4 pendermaan bagi setiap juta penduduk Malaysia. Dari tahun 1975 sehingga  2011, hanya 345 rakyat Malaysia telah menderma organ/tisu selepas kematian di mana jumlah ini jauh berbeza berbanding negara-negara maju yang lain.

Antara punca permasalahan yang telah dikenal pasti adalah tanggapan yang kurang tepat mengenai pandangan agama terhadap pendermaan organ terutamanya dalam kalangan masyarakat Islam di negara ini. Oleh itu, pihak Kementerian Kesihatan dengan kerjasama pihak-pihak berkaitan terutamanya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan terus berusaha mendidik masyarakat awam mengenai isu-isu yang berkaitan seterusnya membudayakan amalan murni ini di Malaysia. Masyarakat sememangnya mempunyai pilihan untuk membuat keputusan, namun pihak Kementerian juga bertanggungjawab memastikan agar pendirian masyarakat itu dibuat berdasarkan maklumat yang tepat dan bersesuaian. Diharap penerbitan ini dapat membantu dalam mencapai objektif tersebut. Kementerian Kesihatan Malaysia amat menghargai peranan yang telah dimainkan oleh JAKIM serta pihak-pihak lain yang berkaitan.

 

Macam-macam dan Fungsi Sistem Organ Pada Manusia :


Makhluk hidup multiseluler adalah organisme dengan kompleksitas sistem yang tinggi. Pada organisme multiseluler, fungsi-fungsi hidupnya ditopang oleh sistem organ. Sistem organ terdiri atas beberapa organ yang bekerja sama menjalankan suatu proses yang menunjang kehidupan seluruh fungsi sistem-sistem organ yang lain. Keseluruhan fungsi sistem organ tersebut, akhirnya membentuk satu individu organisme. Antara fungsi sistem- sistem itu adalah:

1. Sirkulasi - Sistem ini berfungsi mengangkut dan membahagi-bahagikan oksigen, air, dan sari makanan berupa molekul-molekul organik seperti glukosa. Selain itu, ia juga berfungsi mengangkut hasil sisa metabolisme untuk dikeluarkan dari tubuh. Sistem ini terdiri atas organ-organ, seperti jantung, arteri dan vena, pembuluh limfa, dan kelenjar limfa.

2. Ekskresi - Sistem ini berfungsi mengeluarkan sisa-sisa metabolisme, selain CO2 atau cairan. Hal tersebut dilakukan untuk menjaga titik keseimbangan cairan tubuh. Sistem ekskresi tersusun atas beberapa organ, seperti ginjal, kantung urine, ureter, kelenjer keringat dan uretra.

3. Endokrin - Sistem ini mengatur aktivitas tubuh, seperti pertumbuhan dan homeostasis. Sistem ini tersusun oleh berbagai macam kelenjar, seperti kelenjar hipofisis, epifisis, kelenjar anak ginjal, dan kelenjar gondok.

4. Saraf - Sistem saraf berperanan dalam menyampaikan rangsang yang diperoleh dari lingkungan, mempersepsikan rangsang, untuk kemudian merespons rangsangan tersebut.

5. Rangka - Sistem ini berfungsi menopang dan memberi bentuk pada tubuh. Sistem rangka berfungsi juga melindungi bagian-bagian tubuh yang lunak atau rentan, seperti tengkorak yang berfungsi melindungi otak. Selain itu, sistem ini juga berfungsi sebagai tempat melekatnya otot rangka yang sangat diperlukan dalam gerak aktif. Jaringan darah juga dibentukdi dalam tulang sum-sum.

8. Otot - Sistem ini adalah alat gerak utama serta membentuk postur tubuh. Dalam otot, disimpan glikogen yang berfungsi sebagai cadangan tenaga yang akan digunakan oleh otot untuk berkontraksi. Organ yang berada dalam sistem otot ini adalah otot rangka (otot lurik), otot polos, dan otot jantung.

9. Reproduksi - Sistem ini berkaitan dengan perbanyakan diri (perkembangbiakan). Organ-organ penyusun sistem reproduksi lelaki dan wanita berbeza.

10. Kekebalan dan Limfatik - Sistem ini berfungsi sebagai pertahanan tubuh melawan penyakit. Sistem ini terdiri atas sumsum tulang, kelenjar timus, kelenjar limfa, dan pembuluh limfa

    Pemindahan organ seperti buah pinggang, jantung, hati dan lain-lain, daripada orang yang baru saja meninggal hanya dilakukan oleh doktor-doktor pakar dalam pembedahan dan perubatan. Operasi pemindahan organ mewujudkan satu suasana baru dikalangan masyarakat kita. Kita harus tahu dimanakah organ itu hendak di dermakan supaya tidak berlaku penjualan organ secara haram. Kerajaan sentiasa mengawal dan memantau gejala ini. Kerajaan dan masyarakat tidak memaksa seseorang itu menderma organ masing-masing. Tapi jika seseorang itu ragu-ragu untuk mendermanya tidak lah menjadi kesalahan atau dosa.




-------------------------------------------------------

Jika anda mempunyai masalah kulit, sila klik link di bawah

PETUA & TIPS RAWAT MASALAH KULIT BERKURAP

 

2 comments:

Dr Sathya said...

Jika anda perlu untuk menderma buah pinggang anda untuk dana hubungi kami secepat mungkin untuk penderma yang tulen dan asli pembeli, hubungi melalui e-mel: (sathyakidneyhospital@gmail.com) atau hubungi kami +919168752489

Apollo Hospital said...


We are urgently in need of kidney donor in a very good health condition for the sum of $470,000,00 and we will take properly care of the donor doling the whole process, here you can contact us via email address: ahospital661@gmail.com or phone number-+919677345881 by name Dr Donald Moore.

Post a Comment