468x60 Ads

Tuesday, May 6, 2014

Angin Dalam Badan


MASALAH ANGIN PADA DIRI KITA

       Angin penyebab kebanyakan kesihatan seseorang terjejas tanpa mengira usia. Ada setengah mengatakan istilah angin ini disebabkan angin daripada usus, sendawa, kembung perut, mudah senak atau memulas perut, sakit kepala dan sengal otot dan badan. Jika masalah angin tidak dapat dikawal, atau dibiarkan saja, masalah angin akan menjadi satu gangguan kesihatan yang boleh melarat kepada diri anda. Ini membuatkan anda rasa tidak selesa pada selurh badan kerana ia berada dari hujung kaki hingga ke kepala.

     Untuk pengetahuan anda, setiap dalam badan manusia ada mempunyai angin. Kita tidak boleh terlepas atau lari darinya. Angin dalam badan juga berfungsi sebagai sel darah untuk beroperasi. Sel darah bawa dan hantar oksigen keseluruh tubuh kita. Oksigen dari udara itulah angin. Jika oksigen tidak boleh bergerak/tersangkut, terjadinya angin dalam tubuh yang menyakitkan. Ia berpusing didalam tubuh, lalu tersekat dan berkumpul  disuatu tempat. Tempat tu akan rasa sakit, menyucuk-nyucuk, lenguh lenguh adakala menjadi kebas. Jika ia terhenti di sendi-sendi, ini akan mengakibatkan  asid berlebihan akan tersekat dalam badan. Asid ini dekenali sebagai asid uric. Angin jika lama dibiarkan akan menjadi bengkak. Kebanyakkan angin ditubuh ada diperut kerana apa saja yang kita makan dan minum akan pergi ke perut. Angin juga boleh mengundang sakit jantung, semput/asma, dan sakit paru paru.


     Angin akan menyebabkaan kita :


1) Sering keletihan, kurang bertenaga, sakit kepala ,mulut berbau , bau badan

2) Insomnia (masalah tidur), Mata gelap , Mata merah

3) Daya ingatan dan tumpuan yang lemah, Rasa cemas

4) Alahan, Masalah sinus, Sistem imun yang lemah

5) Masalah sistem pencernaan – sembelit, kembung perut

6) Masalah sendi - lenguh lenguh badan

7) Toksin dalam badan membuatkan anda rasa letih, lesu dan mengantuk

8) Terasa senak perut, tidak lalu makan dan mual

9) Seluruh badan, mata dan kepala rasa menyucuk-nyucuk

10)Tidak boleh melihat benda-benda terang seperti cahaya lampu, tgk tv dan membaca

     

     Angin Boleh Dihindarkan jika :

  
1) Banyakkan makan makanan yang berserat tinggi dan mudah hadam

2) Elak makan sayur yang bewarna putih spt bunga kobis, kobis, taugeh, baby corn dll

3) Kurangkan minum minuman yang berkafin spt kopi & teh

4) Kurangkan makan makanan yang berlemak

5) Amalkan senaman setiap hari

6) Makan buah prune, bawang putih, minum air halia dan letak lada hitam dalam masakan

7) Buang air besar setiap hari jangan ditangguh

8) Kurangkan makan buah nangka, cempedak, sengkuang dan makanan yang sejuk

9) Makan secara perlahan dan minum banyak air suam kalau boleh air panas suam

10) Kalau rajin, pergilah urut badan, bertungku dan bekam


    Oleh itu jagalah pemakanan, kesihatan, amalkan pantang & petua-petua yang telah diberi 
oleh orang disekeliling kita. Segera berjumpa doktor jika angin anda melarat atau berpanjangan. Ini kerana kita tidak mahu akan mengundang penyakit lain.


5 comments:

Unknown said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Unknown said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

otai said...

Pesakit stroke boleh makan ke?

otai said...

Pesakit stroke boleh makan ke?

Canon Rider said...

terima kasih atas info

Post a Comment