468x60 Ads

Saturday, May 3, 2014

Mengenal Penyakit Laringitis



LARINGITIS. SAKIT APA TU?

     Definisi Laringitis adalah salah satu penyakit kerongkong. Laringitis juga adalah peradangan kotak suara (laring) kerana terlalu banyak digunakan. Ini menyebabkan gangguan kotak suara atau infeksi. Di dalam kotak suara terdapat pita suara iaitu dua lipatan selaput lendir yang membungkus otot dan tulang rawan. Biasanya pita suara membuka dan menutup dengan lancar lalu membentuk suara melalui pergerakan dan getaran. Maka dari itu diberi nama laringitis yang merupakan suatu keadaan dimana terjadi peradangan pada kotak suara. Infeksi yang berlebihan atau iritasi oleh bakteri. Tapi bila terjadi laringitis, pita suara anda menjadi meradang atau sakit. Pembengkakan ini menyebabkan distorsi dari suara yang dihasilkan oleh udara yang melalui laring. Akibatnya suara akan terdengar sengau dan serak. Dalam beberapa kes laringitis suara yang dihasilkan hanya samar-samar kedengaran.
Laringitis dapat berlaku dalam waktu singkat atau jangka panjang (kronik). Sebagian besar kes laringitis sementara dipetik oleh infeksi virus atau regangan vokal dan tidak serius. Tapi suara serak kadang-kadang merupakan tanda yang lebih serius dari keadaan kesihatan yang menjadi dasar penyakit itu. Sebagian besar kes laringitis berakhir kurang dari beberapa minggu. Kadang-kadang boleh menjadi lebih lama jika cuaca dingin. Biasanya infeksi virus menyebabkan laringitis yang timbul secara mendadak. Infeksi bakteri seperti difteri juga menjadi penyebab. Tapi hal ini jarang terjadi. Laringitis yang perpanjangan dapat juga terjadi saat anda menderita suatu penyakit atau setelah anda sembuh dari suatu penyakit, seperti selesma, flu atau radang paru-paru (pneumonia).

Gejala yang terdapat dari laringitis adalah kualiti suara orang yang mengidapinya. Pita suara yang merupakan salah satu dari dua pasang selaput lendir terletak di dalam laring. Maka dari itu jika laring mengalami peradangan, maka suara akan teganggu dan menjadi berbeza daripada biasa. Perubatan pada infeksi oleh virus tergantung kepada gejalanya. Pesakit sebaiknya mengistirahatkan pita suaranya. Seseorang itu tidak boleh bercakap atau berbisik. Menghirup wap boleh meringankan gejala dan membantu penyembuhan kawasan yang meradang. Jika penyebabnya bakteri, diberikan antibiotik.

Antara gejala dan tanda-tanda yang lain sering berlakunya laringitis adalah :

1) Sakit tekak
2) Suara serak
3) Sukar untuk menelan makanan/minuman
4) Sukar untuk bertutur
5) Rasa gatal dan perit pada kerongkong
6) Kerongkong terrasa padat dan ketat
7) Sukar bernafas
8) Batuk kering

Penyebab lain terjadinya suara serak yang kronik adalah:

a) Terdapat luka pada peti suara
b) Bisul (polip atau nodules) pada pita suara
c) Pita suara yang kendur kerana faktor usia
d) Kelumpuhan pada pita suara, yang merupakan akibat dari suatu cedera, serangan stroke atau
    adanya tumor pada paru-paru
e) Suka menjerit sehingga tekak menjadi kering dan gatal

Laringitis boleh dicegah jika :
1) Jangan merokok, dan hindari asap rokok dengan tidak menjadi perokok tidak langsung. Rokok
    akan membuat kerongkong anda kering dan mengakibatkan iritasi pada pita suara anda.Minum
    banyak air.
2) Jauhi Minumnan beralkohol . Jangan berdehem untuk membersihkan kerongkong anda.
3) Elakkan minuman berkafien
4) Jangan suka berdehem kerana berdehem akan menyebabkan terjadinya vibrasi abnormal pada pita
    suara anda dan meningkatkan pembengkakan.
5) Elakkan makanan yang pedas dan minuman ringan/berkarbonat
6) Jangan makan asam/makanan yang masam
7) Kurangkan menjerit


 Laringitis biasanya adalah masalah yang bersifat sementara, kerana dapat baik dengan sendirinya atau setelah menjalani rawatan. Anda dapat menangani kes laringitis dengan langkah-langkah perawatan sendiri, seperti dengan mengistirahatkan suara anda, minum banyak cairan dan mengisap pelega kerongkong. Bila suara serak yang perit dan pedih lebih dari dua minggu pada orang dewasa atau lebih dari satu minggu pada kanak-kanak, segela berjumpa doktor. Bila anak anda mengalami laringitis dan menderita demam tinggi, tidak mahu makan atau minum, mengeluarkan banyak air liur, atau mengalami kesulitan bernafas, segera kunjungi doktor. Kanak-kanak berusia kurang dari empat tahun yang mengalami laringitis dapat menderita croup – peradangan pada pita suara dan saluran udara yang terletak tepat dibawah pita suara. Croup dapat menyebabkan suara batuk yang keras dan suara yang serak.

Jadi kenali sakit ini supaya anda mudah mengetahui dan mencegahnya. Penyakit ini boleh memerlukaan pencegahan segera dalam waktu singkat jika anda ambil langkah berjaga-jaga dan segara berjumpa doktor pakar jika sakit pita suara anda berlanjutan


0 comments:

Post a Comment