468x60 Ads

Tuesday, May 13, 2014

nak tau Genetik atau Baka


 APA ITU GENETIK PADA KITA


       Genetik berasal dari Bahasa Latin yang bererti suku bangsa atau asal usul. Dengan demikian genetik bererti ilmu yang mempelajari bagaimana sifat keturunan (hereditas) yang diwariskan kepada anak cucu, serta variasi yang mungkin timbul di dalamnya. Menurut sumber lainnya, genetik berasal dari Bahasa Yunani yang bererti melahirkan. Dengan demikian genetik adalah ilmu yang mempelajari berbagai aspek yang menyangkut pewarisan sifat dan variasi sifat pada organisme mahupun cabang biologi (suborganisme) seperti virus dan prion (penyakit menular). Dalam bahasa kita yag mudah genetik itu adalah Baka.
     
     Genetik atau baka merupakan bidang sains yang mengkaji fenomena pewarisan dan variasi dalam kesemua makhluk hidup samada manusia mahupun bakteria. Istilah "genetik" pertama kali diperkenalkan oleh pakar genetik British William Bateson. Beliau juga bertanggungjawab dalam memperkembangkan penemuan kajian Gregor Mendel. Dalam organisma hidup, maklumat genetik disimpan dalam kromosom yang dibentuk daripada molekul DNA dan sejenis protein yang dikenali sebagai histon. Maklumat genetik perlu berinteraksi bersama faktor luaran yang lain seperti permakanan dan persekitaran untuk menentukan faktor fizikal dan perlakuan organisma secara keseluruhan.
     
     Genetik didefinasikan sebagai disiplin biologi, sains gen yang melibatkan keturunan dan kepelbagaian dalam individu hidup. Genetik berkait rapat dengan susunan molekul dan perbezaannya di cell, kromosom yang mana didapati daripada keturunan sebelumnya dan perubahan berdasarkan beberapa faktor termasuk populasi, gaya hidup dan sebagainya. Mengubah sesuatu genetik bukan satu proses yang mudah. Proses ini mengambil masa yang sangat lama. Mungkin boleh diubah untuk generasi akan datang dengan bermula daripada sekarang. Pemakanan yang betul dan aktiviti yang seimbang perlu diterapkan dalam generasi kini untuk kepentingan generasi akan datang.



Genetik/Penyakit Genetik Yang Biasa Kita Dengar ialah:
1) Tinggi atau rendah seseorang
2) Hitam atau putih seseorang itu
3) Penyakit seperti- jantung, darah tinggi, kencing manis, barah dll
4) Saiz badan seseorang itu
5) Rupa paras seseorang
6) Kegemaran atau kesukaan seperti (minat bermain bola)
7) IQ
8) Kesuburan dan kecacatan
9) gangguan mental juga diambil kira 

      Tidak semua genetik di atas akan diwarisi genetik yang akan datang. Ada genetik yang memang ada pada diri seseorang itu ataupun secara spontan. Ada yang genetik lebih kepada lelaki dan ada juga lebih kepada perempuan. Ini diambil kira genetik siapa yang paling kuat. Elemen-elemen genetik atau baka, adalah dua perkara penting yang meyumbang ciri seseorang itu. secara amnya genetik adalah bergantung sifat-sifat biologi dari nenek moyang yang diwarisi oleh anak cucu. Adanya kepesatan teknologi ilmu genetik sains-sains moden, sifat yang ada pada manusia dibentuk oleh faktor baka dan pentarbiyahan (Nature dan Nurture).



1 comments:

Unknown said...

Info yang sangat bermanfaat! Tq..

Post a Comment