468x60 Ads

Monday, May 19, 2014

PENYAKIT KENCING MALAM


ADAKAH KENCING MALAM DI ANGGAP SUATU PENYAKIT?



Kencing Malam perkara lumrah dialami kanak-kanak akibat ketidakupayaan mengawal pundi kencing. Kira-kira 40 peratus mereka kencing sewaktu tidur dan lebih merisaukan jika perkara itu berlarutan hingga usia meningkat remaja. Ia tindakan di luar kawalan dan sering dihadapi kanak- kanak berusia bawah tiga tahun. Kemungkinan bagi kanak-kanak berusia lima tahun menghadapi masalah itu ialah 20 peratus, usia enam tahun (10 peratus) manakala 10 tahun (lima peratus). Kencing malam masih dianggap normal bagi kanak- kanak bawah usia enam tahun. Biasanya kanak-kanak perempuan lebih mudah mengawal kencing berbanding lelaki. Kencing malam bagi orang dewasa dianggap serius kerana ini mungkin suatu penyakit dimana pundi kencing rosak atau sukar untu mengawal pundi kencing.
 

kekerapan membuang air kecil sebenarnya turut menentukan tahap kesihatan pundi kencing anda? Lebih sukar lagi, keinginan atau gesaan membuang air kecil bukan sekadar masalah kecil tetapi turut menjadi petanda anda berkemungkinan besar mengalami gejala dikenali pundi kencing terlalu aktif atau Overactive Bladder (OAB). Apa yang dikesali, majoriti mereka yang mengalami masalah kesihatan ini lebih sanggup menderita dalam diam daripada berkongsi dengan rakan-rakan rapat, keluarga mahupun pakar kesihatan. Alasan mereka adalah, malu atau menganggap ia sebahagian daripada kesan atau proses peningkatan usia. Masalah sukar kawal kencing (tincontinen) atau inkontinens itu turut menjejaskan kehidupan seharian. Ramai yang salah faham mengenai masalah ini apabila menganggap OAB sesuatu yang lumrah padahal ia sebenarnya boleh dirawat. 

Tindakan membiarkan masalah itu berlarutan sebaliknya boleh mengundang padah kerana ia menjejaskan kehidupan lelaki dan wanita pada semua peringkat umur. Kekerapan bermaksud pesakit OAB berulang ke tandas berkali-kali manakala terdesak/gesaan menjelaskan rasa terdesak untuk membuang air kencing yang sukar ditangguh. Bangun malam pula merujuk kepada perbuatan sering bangun malam untuk membuang air kecil. Antara semua tanda-tanda ini, kekerapan adalah gejala yang paling penting dalam membuat penilaian OAB. A kibatnya, mereka rasa tertekan, menyisihkan diri dan mengehadkan aktiviti yang menyebabkan kesejahteraan dan kualiti hidup terjejas



Faktor Penyebab Sering Buang Air Kecil :

Bila frekuensi buang air kecil jauh lebih sering dari biasanya maka hal itu dapat menunjukkan adanya masalah atau gangguan dalam tubuh. Permasalahan yang dapat menyebabkan naiknya frekuensi buang air kecil antara lain : 

1) Infeksi Saluran Kemih (ISK)


2) Diabetes

3) Prostatitis akut

4) Kandungan saluran pundi kencing terlalu aktif (overactive bladder)

5) Pembesaran prostat

6) Menstruasi

7) Kehamilan

8) Sistitis intestisial

9) Stroke atau penyakit neurologis lainnya (kerosakan saraf yang mengendalikan saluran pundi kecing dapat menyebabkan masalah fungsi pundi kencing, termasuk berlakunya membuang air kecil secara tibaa-tiba

10) Berat badan berlebihan atau usia meningkat yang menyebabkan otot pelvik lemah.



 Rawatan kerap kencing malam :
1) Jumpa doktor segera untuk mengenalpasti rawatan bagi kebocoran kencing

2) Lakukan senaman - fisioterapi untuk menguatkan otot pelvik

3) Ramai lelaki menggunakan kaedah ‘penile clamp’ (pengepit zakar) di tengah zakar bagi mengurangkan pengeluaran air kencing. Pengepit zakar boleh menyebabkan zakar melecet

4) Kurangkan berat badan

5) Elakkan merokok

6) Pembedahan - jika fisioterapi tidak berkesan, kaedah lain boleh digunakan iaitu ‘male sling’ (sling lelaki) dan ‘artificial urinary sphincter’ (sphincter kencing tiruan)

 





67 comments:

Ummu damia said...

vit e with slenenium salah satu vitamin yang dapat membantu mereka yang ingin menyembuhkan pembekakan prostat dan memudahkan pembuangan air kecil tanpa rasa sakit..

013-6240955

mary said...

huhu..memang normal bila adult rasa malu bila bedwetting ni

http://baraitborneo.blogspot.com/p/produk.html.

Unknown said...

Assalamualaikum...anda ada masalah kencing malam...mai whatsapp saya 0176607841. Saya ada cara penyelesaiannya selamat dan mudah.

Anonymous said...

macamana tu

Unknown said...

boleh kan pn kalsom tolong jelaskan kaedah mengelak kencing malam macamana

Unknown said...

salam camne ye.. 0172599598

hamdi barakbah said...

SAlam puan kalsom.boleh tak puan kalsom whatsapp saya bagai mana nak selesaikan masalah kencing malam ni ........0194540693.....saya berharap sangat

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Siti azaha said...

Tolong share ...petua atau makan ubat...

ingin tahu said...

maaf, sy nk tnya, sy 40, brat hmpir 80, tggi 173.
mggu lpas 2x trkncing atas tilam, smlm abes bsh cadar. bese blh bgn, ni lgsung xsdar...
so ssape ada respon ttg punca kmungkinan, kaedah rawatan. 0187871629 tq.

Unknown said...

No wonder....even sye umur 16 dri zmn sye kcil lagi sye kencing tilam...die mmg xkn bleh bgun sbb kita akn ade stu mimpi yg mimpi kita..kita da ada dlm tandas mimpi tu akan jadi real...sbjik cam real smpai x tau yg tu mimpi ke ape

Unknown said...

Assalammualaikum saya 25thn megalami kencing malam...masa sya membuwang air kcil sya x sedar....sya terpaksa memakai pampers pada tiap malam untuk megelak tilam basah..

Unknown said...

Adakah awk pon megalami mcam sya...

Unknown said...

Adakah awk pon megalami mcam sya...

Unknown said...

Assalammualaikum saya 25thn megalami kencing malam...masa sya membuwang air kcil sya x sedar....sya terpaksa memakai pampers pada tiap malam untuk megelak tilam basah..

Anonymous said...

Pm

Unknown said...

Ada sesiapa yang dh dapat mengatasinya..boleh kongsikan tak cara untuk mengatasi penyakit ini

Anonymous said...

saya 27 taun.. bleh kata kerap kncng mlm.. pnyelesaian sy adalah.. sy tidur xpkai tilam.. so tnggl mop je..haha..siriusli.. saya malu thap dewata raya psal ni..somebody,pls help..

Anonymous said...

Saya mengalami 2 malam turut2...allah...,sy rasa ni bukan normal ni...tolong������

Anonymous said...

assalamualaikum. saya berumur 33 tahun. tidak kerap membuang air atas tilam. dalam setahun sekali je. tapi tetap merisaukan.... malunya rasa bila nak jemur tilam tu

zaki said...

sebelum tido ada x buang dulu??

Unknown said...


Assalamualaikum sape2 yg dh dpt jawapan tu tlg2 la kongsi kt cni mcm mne nk atasi masalah kencing mlm ni untk org dewasa malu sgt2 kt husband...

Unknown said...


Assalamualaikum sape2 yg dh dpt jawapan tu tlg2 la kongsi kt cni mcm mne nk atasi masalah kencing mlm ni untk org dewasa malu sgt2 kt husband...

Unknown said...

Pakai pampers...sya seminggu 3-4 kli kencing atas tilam...pakai pampers jwpan pling mudah

LS said...

Kalau sesekali terkencing disebabkan mimpi tu biasa knnn.My problem skrg ni anak angkat saya perempuan berusia 8 tahun kerap kencing malam sejak 3 minggu lalu dan sering ketandas diwaktu siang. seluar dalam dan baju pn adakala terkena kencing. Aduhaiii. kanak-kanak dah besar bau macam orang tua pnya kencing knn. Dugaan. Nak kena bawa klinik ni sebab sebelum ni tak de cm ni. urut pn sudah..

Anonymous said...

Assalamualaikum...kepada sesiapa yg dh dpat mengatasi masalah kencing malam utk perempuan dewasa, bleh share disini..

Unknown said...

Wa'alaikumussalam...sy dpt petua ini drpd rakan2..ada yg ckp suruh makan hampas kelapa yg telah disangai setiap hari sebelum tido atau berdiri dgn tangan ( kaki di atas)supaya pundi kencing tu naik ke atas..cubalah mana tahu In Sha Allah sembuh penyakit tu

Anonymous said...

Saya pun mengalami masalah yang sama..mulanya boleh bangun..semalam sampai 10 kali bangun kencing..tp sekarang setiap malam langsung x sedar.mesti kencing atas tilam.tak tau nak buat mcm mana lagi..

Anonymous said...

masalah ni memang kena jumpa doktor ke? saya ada masalah ni dari kecil sampai sekarang dah umur 21 tahun pun. Dalam seminggu 3-4 kali kencing malam tapi dalam family bukan saya je yang ada masalah ni. Kakak dengan abang pun pernah ada masalah ni tapi dia orang dah sembuh dengan sendirinya. doktor bahagian apa kalau nak jumpa?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Adik kena jumpa doktor bahagian
urology.

Anonymous said...

Ws sya dekat no nie 0192208748

Nizam said...

Rupanya ramai yg ad masalah camni.. Knp ya.. Tp tu lh.. Tiap kli trkena mmg mimpi pny psl..lg2 wktu cuaca sejuk..Nk kawal kne kurangkn minum.. N cuba buang air spuasny sblum tido..

KisahAkuPapanKekunci said...

Ade ke jual lagi??

Anonymous said...

Untok tak nak bagi tilam basah boleh pakaikan sarung tilam waterproof .Boleh beli dekat lazada dalam brp rgit je .

Awanano said...

Bhagian nephroloy. Urology utk sakit tuan

abelay said...

Anak lelaki saya umur 9 tahun..setiap hari kencing malam..bila tanya kenapa..dia bagitau mimpi kencing kat toilet..so ada cara tak bagi mengelak budak kencing waktu tidur ni?

Anonymous said...

assalamualaikum. blog ni aktif lagi ke ? tahun ni saya berumur 23tahun dan saya ada masalah kerap kencing malam dari saya kecil sampai lah sekarang. tolong saya. saya merayu sangat. saya dah tak sanggup nak hadap masalah ni. macam mana saya nak rawat diri saya untuk tak kencing malam.

Anonymous said...

Sy jge

ohchenthaku said...

Hi saya mengalami perkara yg sama dari kecil shingga umur saya 24 tahun. Kadang saya bermimpi pergi ke toilet tp sebenarnya tidak . Sedar² dah basah tilam, dan kadang² tak mimpi apa tp sedar² dah basah tilam jugak. Bedwetting ni selalu jadi. Kadang malu dgn family sendiri.sedih family pun mengejek saya cakap bedwetting macam budak kecik. Sedih saya, saya tak mintak jadi macam ni.saya pernah stay asrama waktu sek menengah. Terjadi bedwetting , kawan² dgn senior mengejek saya. Diorg sengaja nak malukan saya depan pelajar asrama yg lain. Saya macam tak dpt kawal pundi kencing saya . Saya dah cuba kencing sebelum tidur atau kurangkan minum air. Kadang hidup saya jadi stress dan malu macam ni. Tolong la saya.

DZULHYUZAIMI said...

Masih mengalami??

Unknown said...

Yaaa!!!

Unknown said...

Awk ni laki ke prempuan

Anonymous said...

saya pun mcm tu..mimpi dalam toilet...dari kecik sampai umur 21..tapi sekarang alhamdulillah bila sebelum tidur buat adab tidur.
cara buat adab tidur:ambil wuduk
pastu duduk dkt tmpt tidur baca surah al ikhlas 3x ,alfalaq 3x,annas 3x dan ayat kursi kemudian tiup pd tapak tangan dan sapu seluruh badan.dan doa pd allah supaya sembuhkan dr penyakit ni.insyaallah sembuh.

Anonymous said...

saya pun mcm tu..mimpi dalam toilet...dari kecik sampai umur 21..tapi sekarang alhamdulillah bila sebelum tidur buat adab tidur.
cara buat adab tidur:ambil wuduk
pastu duduk dkt tmpt tidur baca surah al ikhlas 3x ,alfalaq 3x,annas 3x dan ayat kursi kemudian tiup pd tapak tangan dan sapu seluruh badan.dan doa pd allah supaya sembuhkan dr penyakit ni.insyaallah sembuh.

hmmm said...

sama la 😭😭😭 dari kecil smpai skrang 18 thun dh kawen msih kncing mlm... penat dh 😭😭 tlong la bg petua utk hentikan mslah ni... kdg ii sy rela tahan dahaga tgh mlm supaya xnk kncing mlm.... sy letih dh..... whatsapp sy 01112273405... tlong sy

hmmm said...

sama la 😭😭😭 dari kecil smpai skrang 18 thun dh kawen msih kncing mlm... penat dh 😭😭 tlong la bg petua utk hentikan mslah ni... kdg ii sy rela tahan dahaga tgh mlm supaya xnk kncing mlm.... sy letih dh..... whatsapp sy 01112273405... tlong sy

hmmm said...

sama la 😭😭😭 dari kecil smpai skrang 18 thun dh kawen msih kncing mlm... penat dh 😭😭 tlong la bg petua utk hentikan mslah ni... kdg ii sy rela tahan dahaga tgh mlm supaya xnk kncing mlm.... sy letih dh..... whatsapp sy 01112273405... tlong sy

Unknown said...

Tolong saya WhatsApp saya pun ade masalah tu

Unknown said...

Tolong reply saya ape ubat tu

Anonymous said...

Tak pasti blog ni masih aktif atau tak.. tapi sye menghadapi masalah yg sama spt kawan2 di atas dan sye kini berumur 27. Sye tak kisah apa cara sekalipun, dgn ubat mahupun tradisional. Mohon reply kalau ada cara yg berkesan. Semoga Allah balas jasa baik kalian. Terima kasih.

DZULHYUZAIMI said...

Whatsapp Sya 0136306084

Unknown said...

Tolong Share nk hentikan masalah ini

Unknown said...

Ada cara tok selesai kn ke

Anonymous said...

Sesungguhnya saya sangat tertekan tiap kali saya kencing malam.Dah umur 21 . Doktor di klinik kerjaan bahagian apa ya patut saya jumpa ?

DZULHYUZAIMI said...

Pm me 0136306084

Anonymous said...

kencing malam makin kerap berlaku. sebenarnya saya muda lagi baru 24 tahun. penyakit ni buat saya hilang keyakinan diri nak bermalam di tempat baru. lagi2 bila dengan orang yg baru saya kenal. sapa2 ada jalan penyelesaian tolong ceritakan. tahun depan nak kawin oi macam mana ni

DZULHYUZAIMI said...

Ada sesiapa mengalami kencing malam?
Dikalangan berumur 13 tahun ke atas...
Ingin mencari tip² untuk mengatasi tidak kencing malam remaja berusia...
Boleh PM saya 0136306084(whatsapp)
-Dzulhyuzaimi-

DZULHYUZAIMI said...

0136306084

Anonymous said...

Suami sy mengalami masalah yg sama...boleh share cara .die jarang2 kencing malam...tpi dlm sebulan tu mesti ada..cuma baru2 ni mcm seminggu sekali pulak die kena...mcm die ckp lah, die igt dh pegi tandas..tahu2 tiba2 basah je..tolong yea..sy x lrt dh nk cuci tilam semua tuu...org laki biasa lah ego..tak de makna ye nk g jumpa doc...tak pernah sangka masalah kencing mlm ni ada utk org dewasa...

Anonymous said...

salam. saya baru berkahwin dan suami saya sering kencing malam. saya ajak dia berjumpa doktor, dia malu. nak bercerita pada sesiapapun tak boleh sebab itu kan aib suami. tak tahu apa perlu saya buat, saya bingung....

Jp said...

Ye betul, samalah kita

Jp said...

Yer, saya pun begitu, saya pakai tena yg overnight type

Anonymous said...

Kejut kan suami tu 3 jam sekali untuk ke tandas,isteri kena korban sikit la untuk bantu suami... kurangkan pengambilan gula & caffein waktu malam. lpeastu berdoa lah supaya sembuh... sy juga seorang suami dan benda ni terlalu malu untuk bincang...tapi alhamdulilah sekarang saya dah bebas kencing malam...Alhamdulilah

Jp said...

Saya umur 44, tiap hari perlu pakai pampers, saya ada overactive bladder. Tak tahan kencing dgn tiba tiba.. So baik dari seluar basah, mmg kena pakai pampers tiap hari.

Jp said...

Ada tak yg ada masalah cam ni..

DZULHYUZAIMI said...

0136306084

Post a Comment